AI in de zorg – wat betekent dat voor de patiënt?

Artificial Intelligence (AI) of in het Nederlands: kunstmatige intelligentie, is technologie waarmee computers en machines taken kunnen uitvoeren die normaal gesproken menselijke intelligentie vereisen, zoals leren, redeneren en probleemoplossing. Dit wordt bereikt door het gebruik van algoritmes en data om systemen te trainen, zodat ze zelfstandig kunnen verbeteren en beslissingen kunnen nemen.

AI wordt al op diverse manieren in het Nederlandse zorgstelsel toegepast. Soms gebeurt dit in direct contact met de patiënt, maar ook op andere vlakken wordt er graag gebruik gemaakt van de denkkracht van AI. Denk bijvoorbeeld aan stemassistenten, spraakherkenning, analyse van bijvoorbeeld CT-scans of MRI-scans en robots[1].

Voordelen van AI in de zorg zijn onder andere verbeterde diagnostiek, personalisatie van behandelingen en efficiëntere zorgprocessen, waardoor de zorgverlener meer tijd heeft voor de patiënt[2].

Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste vormen van AI en hun toepassingen:

  1. Voorspellende AI: Denk hierbij aan het voorspellen van behandeluitkomsten. AI helpt bij het voorspellen van de uitkomst of kan behandelingen personaliseren op basis van deze voorspellingen.
  2. Diagnoses: Voordelen voor de patiënt in de zorg is dat zij sneller en nauwkeuriger diagnoses kunnen krijgen, gepersonaliseerde behandelingen op basis van hun unieke medische gegevens, en betere monitoring van hun gezondheid op afstand. Dit kan leiden tot efficiëntere zorg, minder fouten en een verbeterde algehele gezondheidservaring.
  3. Generatieve AI: Dit wordt vaak gebruik voor verslaglegging en documentatie, zoals het inmiddels wel bekende ChatGPT. Zo kunnen op een makkelijke manier medische verslagen worden gemaakt, op basis van de invoer van de zorgverlener.
  4. Beeldherkenning en -analyse: AI-systemen zoals deep learning worden ingezet voor het analyseren van röntgenfoto’s, MRI-scans en CT-scans om afwijkingen zoals tumoren, fracturen of longinfecties te detecteren. Dit kan ook ingezet worden in de pathologie.
  5. Spraakherkenning en ‘Conversational AI’: Hier kan je denken aan AI gestuurde chatbots, een programma dat helpt om gezondheidsvragen te beantwoorden, afspraken te plannen of basisadvies te geven. Maar ook voor de verslaglegging van fysieke afspraken, waarbij het gesprek automatisch wordt omgezet in tekst.
  6. Robotics en Automatisering: Denk bijvoorbeeld aan operatierobots, maar ook aan robots die medicijnen toedienen, patiënten verplaatsen van een rolstoel naar het bed of mensen simpelweg gezelschap houden[3].

Heb ik over een tijdje geen zorgverlener meer?

Dat is niet de verwachting. Waarschijnlijker is dat AI zorgverleners helpt hun werk efficiënter en effectiever te doen. Denk bijvoorbeeld aan routinetaken automatiseren, helpen om snellere diagnoses te stellen en gepersonaliseerde behandelplannen opstellen. AI automatiseert taken zodat de zorgverlener meer tijd heeft om persoonlijke zorg te geven. De verwachting is dat hiermee de kwaliteit van zorg verbetert[3].

Referenties

  1. https://www.zonmw.nl/nl/artificial-intelligence
  2. https://www.zorgvisie.nl/artificial-intelligence-in-de-gezondheidszorg/
  3. https://www.dutchhealthhub.nl/artikel/ai-in-de-zorg-antwoord-op-vragen/

Volgende artikel

Verschillende soorten medische data en hun rol in patiëntenzorg